Krakowski Unsound odbędzie się już po raz siedemnasty. Tematy, które nas zajmują w tym roku to: wspólnota, empatia, szacunek wobec innego oraz pozytywne wizje przyszłości. Motywem przewodnim jest „Solidarity”. 

Od 6 do 13 października będziemy razem słuchać muzyki, rozmawiać, uczestniczyć w warsztatach oraz oglądać filmy.

Bilety na poszczególne wydarzenia trafią do sprzedaży pod koniec sierpnia. Bilety na koncert Sunn O))) oraz Karnety Forum są już w sprzedaży i można je wciąż nabyć za pośrednictwem ​Going. Na część wydarzeń, w tym na cały program​ dyskusyjny, wstęp jest wolny!

Oto lista artystów, którzy dołączają do programu muzycznego:

33EMYBW​ presents ​Arthropods​ – live (CN, world premiere)

8ULENTINA ​(US) – dj

Anthony Pateras ​presents ​This Ain’t My First Rodeo​ (AU)

Bastarda ​(PL)

CCL dj (UK/US)

Deena Abdelwahed​ -dj (TN)

Dreamcrusher ​(US) ○ ​Eli Keszler & Nate Boyce​ present ​Pedagogy ​(US, European premiere)

Félicia Atkinson​ (FR)

FOOZOOL ​– dj (US)

Goat ​(JP)

HYPH11E b2b Slikback​ – dj (CN/KE)

Jasmine

Infiniti​  -dj (US)

Ka Baird​ (US)

Lingua Ignota​ (US)

LOFT ​(UK)

LSDXOXO dj (US/DE)

Luz ​– dj (BE/DE)

Matias Aguayo​ presents ​Support Alien Invasion (CI/DE, world premiere)

Matmos​ presents ​Plastic Anniversary​ (US)

MC Yallah & Debmaster​ (UG/KE/FR)

Monster​ -dj (PL)

MSYLMA feat. ZULI, Karim el Ghazoly & Omar El Sadek ​(SA/EG/CZ, world premiere)

Osheyack & Adam Dupré present ​Memory Hierarchy​ (US/CN, world premiere)

Teki Latex b2b Betty​ – dj (FR)

Teto Preto​ (BR) ○ ​Upsammy ​– dj (NL)

Vladislav Delay feat. AGF ​presents Raaka​ (FI, world premiere)

Yen Tech​ presents ​Hypercanto​ (KR/US/CN, world premiere)

Zimpel/Shackleton​ (UK/DE/PL, world premiere)

Kolejni prelegenci to ​Jan Sowa​ (PL), ​Jaśmina Wójcik​ (PL), ​Mat Dryhurst​ (US/DE).

A w programie filmowym znalazły się także:  „Black to Techno” (UK/NG) ○ „Hail Satan” (US) ○ „Hi, AI – Love Stories From The Future” (DE)” ○ „Solidarność według kobiet” (PL) ○ „Symfonia Fabryki Ursus” (PL)

Układając tegoroczny program dużo myśleliśmy o wspólnotowym charakterze naszego festiwalu. Bardzo cieszymy się z tego, że społeczność Unsoundu to nie tylko  publiczność, ale także artyści. Nasze relacje są trwałe, z niektórymi poznaliśmy się przecież aż 17 lat temu. Jest to dla nas ważne, ponieważ tradycyjne media muzyczne oraz sposoby dystrybucji podlegają obecnie zmianom, które w brutalny sposób przekształcają świat muzyki, doprowadzając do homogenizacji gustów. Dlatego nasz festiwal, niczym wytwórnia płytowa wiele lat temu, buduje relacje z artystami. Zamawiamy u nich nowe dzieła, prezentujemy ich nowe albumy oraz zachęcamy do współpracy z innymi twórcami. Wspieramy również nowe zjawiska, sceny i kolektywy oraz debiutujących artystów. Dokładamy wszelkich starań, by Unsound zaskakiwał i rozkochiwał nas w rzeczach, których wcześniej nie słyszeliśmy.

W marcu tego roku amerykański duet ​MATMOS​ wydał album pod tytułem „Plastic Anniversary” – jego zapowiedź można było usłyszeć podczas Unsoundu w Adelajdzie. W Krakowie poznamy pełną wersję projektu. Nowa płyta Matmos to opowieść o plastiku: jego użyteczności w codziennym życiu i przekleństwie dla środowiska naturalnego. Artyści nagrali swoją muzykę m.in. przy pomocy plastikowych przedmiotów i śmieci.

SHACKLETON​ to brytyjski producent znany z basowej, post-industrialnej muzyki o uduchowionej atmosferze. W tym roku wystąpi na Unsoundzie z cenionym klarnecistą ​WACŁAWEM​ZIMPLEM​. Oprócz ogromnego talentu tę dwójkę łączy coś jeszcze: łatwość do nawiązywania współpracy z innymi artystami. Schackleton wystąpił u nas z japońską grupa Nissenenmondai. Zimpel zagrał z Rabihem

Beainim i z Remontem Pomp.

Kolejnym innowatorem muzyki elektronicznej, który w tym roku wraca na Unsound jest ​VLADISLAV​DELAY​. Delay zagra materiał z nadchodzącego albumu zatytułowanego „Raaka”, na którym prezentuje swoje nowe, radykalne oblicze. Za wizualizacje będzie odpowiadać ​AGF​, niemiecka artystka audio-wizualna.

Z Arabii Saudyjskiej przyleci z kolei ​MSYLMA​, debiutant, którego album „Dhil-un Taht Shajarat Al-Zaqum” zrobił na nas ogromne wrażenie. Tematem płyty jest dorastanie, a Msylma pisząc swoje teksty inspirował się poezją powstałą w okresie przedislamskim (do początku VII w.) oraz Koranem. Tradycyjna warstwa wokalna została tutaj połączona z brzmieniami współczesnymi: artysta czerpie zarówno z r&b, muzyki klubowej, jak i eksperymentalnej elektroniki. Na Unsoundzie będzie miała miejsce światowa premiera tego materiału. Do artysty dołączą egipscy muzycy ​ZULI​ oraz ​KARIM​EL​GHAZOLY​, a także mieszkający w Czechach artysta wizualny ​OMAR​EL​SADEK​.

Europejską premierę będzie miało z kolei widowisko „Pedagogy” przygotowane przez ​ELIEGO​KESZLERA​ (perkusja) oraz ​NATE’A​BOYCE’A​ (preparowana gitara, wizualizacje). Jego tematem jest szeroko rozumiana „instrumentalizacja”-  jako kategoria muzyczna, psychologiczna i socjologiczna. Artystom chodzi o warunki, w których poddajemy się, niczym instrumenty, czyjejś władzy i pozwalamy sobą manipulować. „Pedagogy” zatem to opowieść o władzy i historii. Ale także o samym słuchaniu, bo przecież wykorzystywanie emocjonalnych reakcji na muzykę też jest „instrumentalizacją”.

LINGUA IGNOTA ​to solowy projekt amerykańskiej artystki Kristiny Hayter, która w swojej muzyce łączy ze sobą tak odległe światy jak metal, noise, muzyka barokowa oraz folk. Tematem jej twórczości jest przemoc domowa doświadczana przez kobiety, wynikająca z niej rozpacz oraz pragnienie zemsty. Dosłownie za kilka dni ukaże się nowy album Lingua Ignota zatytułowany „Caligula”. Krytyki patriarchatu podejmuje się również ​DREAMCRUSHER​, czyli noisowy, nihilistyczno-queerowy głos z Nowego Jorku.

W październiku w Krakowie pojawi się ​KA​BAIRD​ – multiinstrumentalistka oraz wokalistka z Nowego Jorku, która zaprezentuje swój nowy album i to przed jego oficjalną premierą. Płyta powstała z inspiracji muzyką wykorzystywaną podczas plemiennych rytuałów. Ka Baird koncentruje się na śpiewie, zgodnie ze słowami słynnej wokalistki Joan La Barbary, iż „pierwszym instrumentem jest głos”. Z nową muzyką przyjedzie też grupa ​GOAT​, czyli japońscy specjaliści od minimalizmu. Zespół opiera swoją twórczość na repetycji, znosząc przy okazji granicę pomiędzy muzyką awangardową a rockiem.

Francuska kompozytorka, poetka i artystka wizualna ​FÉLICIA​ATKINSON​ wystąpi w związku z premierą nowego albumu „The Flower and the Vessel”. Nagrała go podczas ostatniej trasy koncertowej, którą pokonała będąc w ciąży. Jak podkreśla sama Atkinson, „To nie jest płyta o byciu w ciąży. Raczej płyta nagrana wraz z ciążą, z głosem kogoś, kto jest w twoim ciele”. Nieprzypadkowo więc na nowej płycie słychać inspiracje  wielogłosem. Tematycznie po drugiej stronie znajduje się polska grupa ​BASTARDA​, której członkowie opowiadają głównie o śmierci, zajmują się bowiem reinterpretowaniem średniowiecznej muzyki pogrzebowej.

Z kolei ​ANTHONY​PATERAS​ zaprezentuje koncert pod tytułem „This Ain’t My First Rodeo”. Artysta jest zafascynowany zagadnieniami z zakresu psychoakustyki i kwadrofonii, poszukuje dźwięków, które wpływają na to, jak odczuwamy czas.

Bardzo wyrazista scena muzyczna działa obecnie w Szanghaju. Do Europy ich muzyka trafia między innymi dzięki wytwórni ​SVBKVLT​, z którą mamy przyjemność współpracować. Na tegorocznym Unsoundzie usłyszymy artystów, którzy wydają u nich swoją muzykę. ​YEN​TECH​ – koreańsko-amerykański raper, wokalista i producent, przygotowuje premierę „Hypercanto”, projektu, na którym snuje wizje przyspieszonego post-człowieczeństwa i się z nich naśmiewa. Następnie ​OSHEYACK​ i ​ADAMA​DUPRE​ oraz ich audiowizualny pokaz „Memory Hierarchy” o tym, jak media społecznościowe manipulują naszą pamięcią. W skrócie: deepfake, filtry twarzy, livestreaming i muzyka hardcore. Odwiedzi nas także ​33EMYBW​, chińska producentka muzyki elektronicznej, która zaprezentuje na żywo swój nowy album „Anthropods” . Nie możemy się doczekać także setu didżejskiego b2b, który zagrają razem  chińska artystka ​HYPH11E ​ oraz ​SLIKBACK​, kenijski producent, DJ oraz kurator z wytwórni ​HAKUNA​KULALA​, sublabelu NYEGE​NYEGE​TAPES​ z Ugandy. To jeden z efektów chińsko-ugandyjskiej współpracy, którą wytwórnie niedawno nawiązały ze sobą. Slikback odbył w kwietniu rezydencję artystyczną w Chinach, a we wrześniu część artystów z Szanghaju odwiedzi studio Nyege Nyege w Kampali. Ogłoszona ostatnim razem grupa Gabber Modus Operandi również wydaje w SVBKVLT. Niedługo ukaże się ich pierwsza EP-k dla wytwórni.

Z Nyege Nyege związana jest również raperka ​MC YALLAH​. Weteranka lokalnej sceny, która swoją karierę rozpoczęła w 1999 roku. Zasłynęła wtedy z utworów o motywującym charakterze, skierowanych do młodych ludzi. Wystąpi z nią francuski producent ​DEBMASTER​, który przygotował bity na jej nadchodzący album.

W tegorocznym programie Unsoundu mocno zaznaczona będzie również obecność dwóch innych kolektywów – ​CLUB CHAI​ z Oakland oraz ​ROOM 4 RESISTANCE​ z Berlina. Oba zajmują się wspieraniem mniejszości na scenie muzyki elektronicznej. Walczą o szacunek, widoczność oraz edukują debiutantów. ​FOOZOOL​, ​8ULENTINA i ​JASMINE INFINITI ​będą reprezentowały Oakland, ​DEENA ABDELWAHED ​i ​LUZ DIAZ​ – Berlin. Jasmin zagra w Hotelu Forum, podczas gdy pozostałe DJ-ki pojawią się  na osobnej imprezie w środę. Ze względu na pojemność miejsca, impreza nie jest objęta karnetem i wymaga osobnego biletu.

W Hotelu Forum wystąpi również grupa ​TETO​PRETO​. Artyści zadebiutowali w 2016 roku – Brazylia przeżywała wówczas zamach stanu. Tetro Preto krytycznie odniosło się do sytuacji politycznej i do warunków materialnych, w jakich w Brazylii żyje czarna oraz queerowa społeczność. W swojej muzyce łączą brazylijskie i afrykańskie dźwięki z elektroniką. Ich koncerty mają mocno performatywny charakter. Polityczna jest również nowa płyta ​MATIASA​AGUAYO​, chilijskiego artysty, który wychował się w Niemczech. Aguayo właśnie wydał nowy album zatytułowany „Support Alien Invasion”, na którym w radosny sposób walczy z wykluczeniem oraz zachęca do celebrowania inności i obcości. Będzie to światowa premiera tego materiału.

Do programu klubowego dołączają kolejni twórcy, którzy swoją muzyką przełamują granice gatunkowe. ​TEKI​LATEX​ wystąpi b2b z francuską DJ-ką ​BETTY – oboje uwielbiają łączyć ze sobą pozornie odległe estetyki. Następnie ​UPSAMMY​, holenderska artystka która stała się ostatnio jedną z najbardziej rozchwytywanych DJ-ek na świecie. Z kolei ​CCL​ z Seattle to ciągle przeskakujący kalejdoskop dźwięków, pozbawionych jednoznacznej przynależności gatunkowej. ​LSDXOXO wybił się jako członek nowojorskiego kolektywu GHE20G0TH1K, ale dziś jest jedną z gwiazd berlińskiej sceny rave’owej. Do programu dołącza również ​MONSTER​, która jest obecnie jedną z najlepszych DJ-ek techno w Polsce. Na żywo zagra z kolei LOFT​, która w dotychczasowych produkcjach (m.in. dla Tri Angle) zajmowała się dekonstrukcją techno i drum & bassu.

Spotkania, wykłady i prezentacje to niezwykle ważna dla nas część festiwalu. Oto nasi kolejni goście:

Artysta oraz eseista ​MAT​DRYHURST​ przedstawi referat na temat samego pojęcia „muzyka niezależna”. Dryhurst uważa, że termin „niezależność” nie ma już racji bytu, a na jego miejscu powinna się pojawić nowa kategoria, a mianowicie „współzależność”. Najkrócej mówiąc, Dryhurstowi chodzi o uzdrowienie rynku muzycznego.

JAN SOWA ​opowie o projekcie „Solidarność 2.0, czyli demokracja jako forma życia”, w którym bada proces stopniowego przejmowania systemów demokratycznych przez globalne elity finansowe. Podczas swojej prezentacji, Sowa opowie o praktykach demokracji radykalnej, które mogą stać się wehikułem kolektywnego uwłasnowolnienia.

Reżyserka ​JAŚMINA​WÓJCIK​ weźmie udział w spotkaniu, które odbędzie się po projekcji jej filmu ​„SYMFONIA​FABRYKI​URSUS​”. To obraz przedstawiający byłych pracowników zakładu, którzy odtwarzają swoją pracę w nieistniejącym już miejscu, wspominając dawne zachowania i dźwięki.

W programie filmowym znalazły się także następujące filmy. ​„SOLIDARNOŚĆ WEDŁUG​KOBIET​” Marty Dzido i Piotra Śliwowskiego, który pokazuje pomijany dotąd wkład kobiet w tworzenie „Solidarności”. ​„BLACK​TO​TECHNO​” Jenn Nikuru

– o czarnych korzeniach muzyki techno z Detroit.  Zobaczymy także ​„HAIL SATAN​” w reżyserii Penny Lane. Jest to historia Kościoła Szatana, którego członkowie – często w dość zaskakujący i zabawny sposób – walczą o sprawiedliwość społeczną i polityczną. ​„HI​, ​AI​ – ​LOVE​STORIES​FROM​THE FUTURE​” Isabelli Willinger o romantycznych związkach pomiędzy robotami i ludźmi.

Występ Betty odbędzie się przy wsparciu platformy SHAPE.

Unsound 2019: Solidarity

6-13.10.19, Kraków

Wydarzenie na Facebooku​, Bilet     y

www.unsound.pl Instagram

Soundcloud