Chociaż przez dwadzieścia pięć lat obecności na scenie pod przybranym na cześć ojczyma nazwiskiem, zarejestrowała zaledwie cztery solowe płyty – w tym ostatnią, z lutego 2014 roku, zatytułowaną Blank Projekt, wydaną po 18 latach przerwy – trudno przecenić jej wkład w rozwój współczesnej muzyki elektronicznej i tanecznej.

To ona pomagała w nagrywaniu pierwszej płyty Massive Attack, to ona w połowie lat 90-tych współpracowała z Trickym promując nowe gwiazdy bristolskiej sceny w mainstreamie, to ona jako jedna z pierwszych zdołała połączyć punkową wrażliwość polityczną z rapem i tanecznymi bitami. W 2014 roku Neneh Cherry wciąż nie przestaje szukać nowych wyzwań i zaskakiwać swoich fanów, którzy przez ostatnie lata przyzwyczajali się do jej nowych wcieleń: artystka współpracuje ze swoją córką, tworząc część elektro-soulowej grupy cirKus, pojawiła się też jako wokalistka na płycie jazzowej supergrupy The Thing, teraz zaś powróciła na klubowe parkiety razem z dwójką producentów i DJ-ów ukrywających się pod nazwą RocketNumberNine.

Opublikowany w zeszłym roku album MeYouWeYou to pełne zaskoczeń połączenie jazzowych rytmów, rave’owych hymnów, klubowych przebojów, nawiązań do Sun Ra, akustycznego techno spod znaku Brandt Brauer Frick i eksperymentalnej elektroniki Kierana Hebdena (Four Tet’a), na tle których Neneh Cherry po raz kolejny przypomina, dlaczego od ponad ćwierćwiecza ma oddane grono fanów na całym świecie, zachwyconych jej umiejętnościami wokalnymi, śmiałym przechodzeniem od rapu do śpiewu i umiejętnością znalezienia się w każdej konwencji i gatunku.

Jej występ w ramach dziewiątej edycji festiwalu Tauron Nowa Muzyka będzie pierwszą okazją by posłuchać w Polsce Neneh Cherry w tym właśnie wcieleniu, którym wraca do roli roztańczonej aktywistki w jakiej dała się poznać całemu światu w latach 90-tych.

Kolejną artystką ze Skandynawii, która zagości w tym roku na Tauron Nowa Muzyka jest Elliphant, okrzyknięta przez zachwyconych recenzentów nową M.I.A. Jej muzyka to również mieszanka zaraźliwych popowych melodii i alternatywnych brzmień, inspirowanych całym spektrum współczesnej muzyki tanecznej, a opublikowane w ciągu ostatnich dwóch lat EP-ki poświadczają, że mamy do czynienia z niezwykle kreatywną artystką, balansującą na granicy wielkiego komercyjnego sukcesu. Doskonałe wideoklipy towarzyszące kilku pierwszym nagraniom zapewniły jej miliony odsłon na YouTube oraz zainteresowanie ze strony rozchwytywanych producentów: Skrillexa oraz Diplo, którzy współpracowali z Elliphant przy nagrywaniu jej drugiej Ep-ki oraz debiutanckiego albumu A Good Idea. Będzie to pierwszy występ artystki w Polsce.

A czym zaskoczy Was kolejna grupa, która pojawi się podczas tegorocznej odsłony Tauron Nowa Muzyka? Jak sami twierdzą, przy tworzeniu swojej muzyki inspirowali się przede wszystkim słuchowiskami BBC, polską i czeską muzyką filmową, dokonaniami najsłynniejszych big-bandów, a także włochatymi zwierzętami. Sam opis zapewne wystarczy większości z Was, by domyślić się, że na festiwalowej scenie znalazło się w tym roku miejsce dla ulubieńców polskiej publiczności, jednej z najbardziej szalonych grup w dziejach krajowej muzyki – legendarnych Mitch & Mitch.

Tym razem będziecie mogli ich posłuchać w postaci 10 osobowego big-bandu, współpracującego z samym Felixem Kubinem, hamburskim mistrzem dadaistycznej elektroniki, wirtuozem Korga. Ich wspólny album Bakterien & Batterien to jedna z najbardziej wyczekiwanych tegorocznych premier, a katowicki występ grupy będzie jedną z dziesięciu okazji w całej Europie, by wysłuchać tego materiału na żywo.

Tych z Was, którzy szukają nieco spokojniejszej muzyki tanecznej, chcielibyśmy zaprosić na pierwszy polski występ grupy Years & Years, prowadzonej przez wokalistę i aktora Olly’ego Alexandra, znanego między innymi z występu w kultowym serialu Skins. Jako wokalista charakteryzuje się niezwykle oryginalnym głosem, który przyniósł mu porównania do Niny Simone, zaś muzyka, która znalazła się na opublikowanym w zeszłym roku debiutanckim albumie Years & Years, zatytułowanym Traps, to doskonałe połączenie współczesnej, eterycznej elektroniki spod znaku Beach House, fascynacji dokonaniami klasyków minimalu, ze szczególnym uwzględnieniem Terry’ego Riley’a oraz soulowej wrażliwości.

Jeśli cenicie sobie bardziej komercyjne oblicze Jamesa Blake’a lub twórczość SOHN, koncert Years & Years zdecydowanie nie powinien zawieźć Waszych oczekiwań.

Po dwóch latach oczekiwań spowodowanych budową Nowej Siedziby Muzeum Śląskiego na terenach byłej Kopalni Węgla Kamiennego Katowice, Festiwal wraca na swoje stałe miejsce, do samego serca Katowic!