Najwyższa pora, by zostały ogłoszone pierwsze nazwiska artystek i artystów, którzy pojawią się w dniach 13-17 października 2021 roku na Unsoundzie w Krakowie.
Tematem przewodnim festiwalu będzie dəəp authentic, czyli głęboka autentyczność. Jak już wcześniej informowaliśmy, tegoroczna edycja będzie mniejsza niż te sprzed kilku lat, zarówno pod względem liczby koncertów, jak i festiwalowych dni. Dokładną liczbę wejść na poszczególne wydarzenia poznamy tuż przed rozpoczęciem festiwalu – zostanie ona określona w odniesieniu do najnowszych danych dotyczących zagrożenia epidemicznego.
UWAGA: 20 lipca o godzinie 16:00 za pośrednictwem Going.pl trafi do sprzedaży bardzo ograniczona pula karnetów. Koszt karnetu to 510 zł.
„Festiwal się odbędzie i bardzo się z tego cieszymy, ale nasze plany są ostrożne, a rzeczywistość krucha” – mówią Gosia Płysa i Mat Schulz, dyrektorzy Unsoundu. „W pierwszej informacji programowej skupiamy się przede wszystkim na polskich artystach. Zapraszając lokalnych twórców chcieliśmy wesprzeć miejscową scenę muzyczną oraz ograniczyć ryzyko związane z podróżowaniem. Postanowiliśmy również w fizyczny sposób zaprezentować część programu z ubiegłorocznej edycji Unsoundu: Intermission, która odbyła się jedynie online.”
Jak bardzo trafne jest dəəp authentic, hasło tegorocznej edycji, odnoszące się do relacji pomiędzy tym, co realne i wirtualne, zdążyliśmy się przekonać kilkanaście dni temu, kiedy – jak na ironię – nagle zniknęło konto Unsoundu na Facebooku. Nasza wirtualna obecność została zawieszona.
Do dziś nie wiemy, dlaczego tak się stało i czy nasz profil w pełni wróci. Facebook to głęboko skomplikowana struktura, a procesy odwoławcze przypominają akcję z powieści Franza Kafki. Wciąż czekamy na sygnał z centrali. Czy centrala się odezwie, a jeśli tak, to co nam powie? Poinformujemy was, jak tylko otrzymamy odpowiedź.
A teraz najważniejsza kwestia – nazwiska artystek i artystów, których posłuchamy w Krakowie! Pierwszy twórca to amerykański kompozytor i multiinstrumentalista ROBERT AIKI AUBREY LOWE. Na Unsoundzie odbędzie się premiera jego muzyki do horroru zatytułowanego „CANDYMAN” (remake produkcji z lat 90.). Reżyserem filmu jest Nia DaCosta, a współscenarzystą Jordan Peele. Jak mówi sam artysta: „Ta praca to elektroakustyczna ścieżka, które powstała dzięki współpracy wielu ludzi oraz jest efektem badań nad doświadczeniem traumy wpisanym w czarne ciala i obecnym w kulturze tworzonej przez czarną społeczność”.
Robert Aiki Aubrey Lowe to twórca znany z solowych nagrań, dokonywanych pod pseudonimem Lichens. Przy pomocy syntezatora modularnego artysta tworzy idealne do głębokiego słuchania futurystyczne pejzaże, pełne odgłosów natury i wokali o tajemniczym charakterze. Na scenie będą mu towarzyszyć: Matthew Morandi, Randall Dunn, Brent Arnold, perkusista Hubert Zemler, wiolonczelistka Resina, oraz muzycy z krakowskiej Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble. Podobnie jak było w przypadku muzyki do seriali „Czarnobyl” i „Stranger Things”, podczas tego koncertu nie pojawi się materiał z samego filmu. Skupimy się na muzyce i budującej klimat grze światła. Projekt realizowany jest we współpracy z Krakowskim Festiwalem Muzyki Filmowej. Remake filmu „Candyman” trafi do kin pod koniec sierpnia. Sprawdźcie trailer – mroczne kukiełkowe video w reżyserii DaCosta i z muzyką Roberta Aiki Aubreya Lowe. Bilety będą w sprzedaży od 20 lipca.
Jednym z elementów ubiegłorocznej edycji Unsoundu było „WEAVINGS” – rozciągnięta w czasie improwizacja, wymyślona i kuratorowana przez NICOLÁSA JAARA. Artyści i instrumentaliści z całego świata występowali wówczas za pośrednictwem aplikacji Zoom. Tym razem „Weavings” wysłuchamy na żywo! Jaar przygotował wizualno-dźwiękowy materiał, który zostanie zaprezentowany z udziałem 16 artystek/artystów.
Wśród nich będą osoby z ubiegłorocznej transmisji oraz zupełnie nowe twórczynie/ twórcy. Cała kompozycja ukaże się także na płycie, a w międzyczasie zapraszamy do posłuchania fragmentu z „Weavings”, które pojawiło się na albumie „Unsound: Intermission”.
Przed nami także nowy projekt SHACKLETONA & ZIMPLA zatytułowany „THE SPIRIT STILL REMAINS” napisany na klarnet, elektronikę oraz wokal. Jak sugeruje sam tytuł jest to muzyka rytualna, opowiadająca o relacji pomiędzy życiem i śmiercią. Partnerem projektu jest niemiecki festiwal muzyczny Berlin Atonal.
Zapraszamy również na specjalny koncert EARTHEATER i świeżo utworzonego Phoenix Ensemble – kameralnego zespołu złożonego z krakowskich muzyczek. Eartheater to amerykańska artystka o rosyjskich korzeniach, która pod koniec 2020 roku wydała piękny album zatytułowany „Phoenix: Flames Are Dew Upon My Skin”. Dla wielu fanów muzyki eksperymentalnej to płyta roku, niezwykle spójna, choć trudna do określenia pod względem gatunkowym. Nowy materiał jest wciągający i akustyczny, pełno na nim gitary, smyczków, fletu, harfy i pięknego głosu Eartheater.
Kolejna praca, której posłuchamy na żywo, a swoją premierę miała podczas zeszłorocznej edycji online, to „Wspólnota żałoby” autorstwa ZOSI HOŁUBOWSKIEJ i JULII GIERTZ. Jak mówią artystki, jest to „dźwiękowa ceremonia godzenia się ze stanem zawieszenia”, inspirowana nieszporami, lamentacjami i muzyczną medytacją. W specjalnie przygotowanym widowisku wiodącą rolę odegrają głos, ruch oraz świetlne rzeźby. Fragmentu utworu znalazł się na albumie „Unsound: Intermission”. Posłuchajcie.
Przed nami także kontynuacja przedsięwzięcia zainicjowanego przez HUBERTA ZEMLERA i MIŁOSZA PĘKALĘ podczas Unsoundu 2020. Artyści zagrają utwory amerykańskiej producentki JLIN oraz własne kompozycje inspirowane muzyką filmową i teatralną KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO. Towarzyszyć im będzie polski pianista i kompozytor GRZEGORZ TARWID.
Zapraszamy również na występ jednej z ciekawszych postaci na współczesnej scenie jazzowej – chicagowskiej kompozytorki, klarnecistki i wokalistki działającej pod pseudonimem ANGEL BAT DAWID. Sławę przyniósł jej solowy album „The Oracle” oraz zaskakujący „Live”, w którym artystka stanęła na czele zespołu. Na Unsoundzie zagra solo oraz (co możemy już zdradzić) dołączy do grupy artystek tworzących „WEAVINGS”.
Kolejnym gościem tegorocznego Unsoundu jest DANNY L. HARLE. Podczas festiwalu będziemy mieli okazję zapoznać się z jego koncept albumem zatytułowanym „HARLECORE”. Kawałki na płycie podpisane są pseudonimami (m.in. DJ Mayhem i MC Boring), ale najprawdopodobniej ukrywa się pod nimi sam Danny L. Harle. Pierwsze dwa single to powrót do złotych czasów trance’u, Vivy Zwei i „smerfastycznego szaleństwa”, jak słusznie zauważa portal Poptown.
Towarzyszyć mu będą wizualizacje SAMA ROLFESA, pełne przerysowanych, groteskowych postaci i dziwnych przestrzeni. Rolfes to także autor oprawy graficznej Unsoundu 2021: dəəp authentic. W audiowizualnym show zobaczymy także nowy materiał JULKA PŁOSKIEGO. Jego ostatni krążek „Human Sapiens” jest odpowiedzią na homofobiczne ataki, które miały miejsce w Polsce w ostatnich latach. Artysta odwołując do różnych gatunków klubowego grania (m. in. do gabberu) stworzył tęczową mieszankę mogącą przyprawić o zawrót głowy.
Powoli planujemy także klubowy, weekendowy program, który podobnie jak cała reszta festiwalu będzie w tym roku skromniejszy. Przed nami na pewno europejska premiera live actu LSDXOXO – amerykańskiego producenta mieszkającego w Berlinie, którego ostatnia EP-ka „Dedicated 2 Disrespect” zawiera queerowy hymn p.t. „Sick Bitch”.
Następna premiera to transatlantycki set b2b zagrany wspólnie przez RP BOO, amerykańską legendę szybkich, footworkowych brzmień oraz przez brytyjską DJ-kę SHERELLE, która w swoich występach footworki łączy z takimi gatunkami jak jungle i drum’n’bass. Następny punkt programu to AceMoMa, czyli połączenie dwóch gorących nazwisk z nowojorskiej sceny klubowej: AceMo oraz MoMa Ready, specjalistów od techno, house’u, jungli i hip-hopu. I na koniec MONSTER, jedna z bardziej uzdolnionych polskich DJ-ek, związana z kolektywem Oramics.
Program dzienny festiwalu, składający się z dyskusji i prezentacji, odbędzie się w tym roku hybrydowo, na żywo oraz online. Przed nami na pewno kolejna część interdyscyplinarnego projektu MACHINE LISTENING, prezentowanego we współpracy z Liquid Architecture, australijską organizacją zajmującą się sztuką dźwięku. Tematem odcinka pt. „Unnatural Language Processing” będzie speech recognition (technologia pozwalająca komputerowi lub innemu urządzeniu interpretować ludzką mowę), algorytmy dokonujące transkrypcji oraz ich wykorzystanie w sztuce i muzyce.
Z kolei HOLLY HERNDON i MAT DRYHURST poprowadzą audycję live w ramach cyklu podcastów INTERDEPENDENCE, w których rozmawiają z najciekawszymi postaciami tworzącymi współczesną kulturę. Naszym gościem będzie także K ALLADO-MCDOWELL, autor książki p.t. „Pharmako-AI”, napisanej przy użyciu generatora GPT-3. Dzięki GPT-3 algorytmy generują artykuły, piszą teksty piosenek i wierszy, a nawet stawiają strony internetowe, łudząco podobne do tych tworzonych przez człowieka. Kolejne nazwisko to AARON BENANAV, autor publikacji zatytułowanej „Automation and the Future of Work”, poświęconej rozważaniom nad rolą automatyzacji pracy w najbliższej przyszłości. Natomiast KUBA SZREDER wystąpi z performatywnym odczytem swojej książki „ABC Projektariatu. O nędzy projektowego życia”, opowiadającej o ludziach pracujących bez stałego zatrudnienia.
Kolejne nazwiska tegorocznego Unsoundu zostaną przez nas ogłoszone na początku sierpnia. Pojawią się nowe artystki, artyści oraz projekty nawiązujące do motywu przewodniego dəəp authentic.
UWAGA: Wszystkie wydarzenia są przeznaczone dla osób, które zaszczepiły się przeciwko COVID-19. Jeśli jeszcze nie poddałaś/ nie poddałeś się szczepieniu, jest to idealny moment i okazja, by to nadrobić. Wymaganie to nie dotyczy osób, które z powodów zdrowotnych nie mogą poddać się szczepieniu. W takiej sytuacji prosimy o kontakt na adres info@unsound.pl.